Auteur Topic: Saxifraga 2024  (gelezen 7598 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2024
« Reactie #75 Gepost op: 1 augustus 2024, 08:15:56 »
Na een jaar of 7 zijn ze allemaal vergroeid geraakt: rechtsboven Saxifraga longifolia Stefan Kowa, rechtsonder S. Panniculata Dr. Clay en links S. Silver ridge

Allemaal mooi gerief, Marc, maar ik zou ze toch wat meer uit elkaar houden. Dat komt de schoonheid van de planten meer ten goede.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #76 Gepost op: 4 augustus 2024, 11:56:10 »
Na een jaar of 7 zijn ze allemaal vergroeid geraakt: rechtsboven Saxifraga longifolia Stefan Kowa, rechtsonder S. Panniculata Dr. Clay en links S. Silver ridge

Een mooi tapijt Mark !   Dat krijg je nu eenmaal als je planten het té goed doen en té lang leven....  :o --11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #77 Gepost op: 20 oktober 2024, 22:40:50 »
Een aantal stekjes van Saxifraga burseriana 'Mangart's Treasure' in de kraamkamer. Als het goed gaat kan ik ze oppotten in april.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #78 Gepost op: 20 oktober 2024, 22:42:41 »
En ook van Saxifraga burseriana 'Notch' heb ik wat stekjes genomen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #79 Gepost op: 9 november 2024, 22:14:28 »
Saxifraga 'Conwy Snow' met hagelwitte bloemen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #80 Gepost op: 10 november 2024, 12:08:21 »

Deze zaait zich hier uit in een trogje Frankie ....En zelfs de kleine zaailingen bloeien ...
« Laatst bewerkt op: 10 november 2024, 12:12:46 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #81 Gepost op: 10 november 2024, 22:31:22 »

Deze zaait zich hier uit in een trogje Frankie ....En zelfs de kleine zaailingen bloeien ...

Fraai is dat, Kris. De zaailing mag dan wel niet conwy snow genoemd worden, dacht ik? Ik ben nog niet zo lang aan de gang met dit soort planten. Kunnen ze ook gestekt of gescheurd worden?
Wie op het vasteland biedt nog dergelijke planten aan? Ik zou er nog wel wat meer willen hebben.

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #82 Gepost op: 11 november 2024, 08:11:05 »
Wie op het vasteland biedt nog dergelijke planten aan? Ik zou er nog wel wat meer willen hebben.

Kijk hier eens, Frankie: https://shop.alpine-peters.de/produkt-kategorie/saxifraga-steinbrech/herbststeinbrech-cortusifolia/

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #83 Gepost op: 11 november 2024, 10:51:06 »

Fraai is dat, Kris. De zaailing mag dan wel niet conwy snow genoemd worden, dacht ik? Ik ben nog niet zo lang aan de gang met dit soort planten. Kunnen ze ook gestekt of gescheurd worden?

Je hoeft niet ver te lopen voor die schoonheden, Frankie.  Thierry Delabroye biedt een heel assortiment aan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #84 Gepost op: 11 november 2024, 17:04:54 »

Neen klopt Frankie ....' ex Conwy Snow ' lijkt mij het meest correcte maar soms gebruiken mensen ook :  'aff. Conwy Snow ' of 'Conwy Snow group ' ......Scheuren moet volgens mij zeker lukken Frankie , ooit gedaan lang geleden .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #85 Gepost op: 11 november 2024, 17:14:26 »
Kijk hier eens, Frankie: https://shop.alpine-peters.de/produkt-kategorie/saxifraga-steinbrech/herbststeinbrech-cortusifolia/

We zien dat ze bij de alpine kwekerij van de familie Peters  cortusifolia worden genoemd en dat Kew ze als fortunei beschouwd ....Om enige verwarring te voorkomen , het is hetzelfde ... ;)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #86 Gepost op: 29 november 2024, 11:49:30 »
Deze Saxifraga burseriana heeft hier nog geen enkele keer gebloeid  ))4 :o --13 Doe ik iets verkeerd ?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #87 Gepost op: 30 november 2024, 20:43:43 »
Deze Saxifraga burseriana heeft hier nog geen enkele keer gebloeid  ))4 :o --13 Doe ik iets verkeerd ?

Het ziet er nochtans een gezonde en kloeke plant uit, Kris.

Saxifraga's en bloeien... het is toch tegenwoordig wat he. We hebben er al heel wat over gepalaverd hier op dit forum en er is bijgevolg ook flink wat inkt gevloeid in ons tijdschrift hieromtrent. Bart heeft het allemaal wat proberen te schetsen en ik kan hem grotendeels volgen in zijn relaas... doch ik ben een beetje eigenwijs en ben nog steeds van mening dat de klimaatsverandering een niet te onderschatten rol speelt in dit gebeuren. Ik ben reeds lang genoeg met dit soort planten bezig om te beseffen dat het een en-en-en-en-en verhaal is.

Ik heb verschillende burseriana's in de verzameling en ook bij deze soort geldt hetzelfde als de andere Porphyrion dat de bloei wisselvallig kan zijn. Je hebt wellicht het artikel gelezen over mijn eigen cloon die ik in cultuur probeer te brengen? Ik verzamelde een viertal planten. De grootste heeft een aantal jaren goed gebloeid, maar de laatste twee seizoenen heeft hij het ook laten afweten. De drie overige kleinere planten bloeien nog steeds elk jaar goed, al zag ik ook al een terugval t.o.v. vorig jaar, maar het was dan ook een miserabel bloeiseizoen voor veel alpiene planten. Toch maak ik me sterk dat S. burseriana 'Mangart's Treasure' een goede cloon moet zijn. Dat is toch mijn bescheiden besluit na ruim 8 jaar opvolging van deze cloon die mijn meest productieve burseriana is tot nog toe. Maar het op tijd en stond verjongen van de plant, d.m.v. stek zal toch onontbeerlijk zijn voor een goede bloei.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #88 Gepost op: 30 november 2024, 20:45:27 »

Je hoeft niet ver te lopen voor die schoonheden, Frankie.  Thierry Delabroye biedt een heel assortiment aan.

Merci voor de tip, Luc.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 1 december 2024, 10:51:42 »
Het ziet er nochtans een gezonde en kloeke plant uit, Kris.
Saxifraga's en bloeien... het is toch tegenwoordig wat he. We hebben er al heel wat over gepalaverd hier op dit forum en er is bijgevolg ook flink wat inkt gevloeid in ons tijdschrift hieromtrent. Bart heeft het allemaal wat proberen te schetsen en ik kan hem grotendeels volgen in zijn relaas... doch ik ben een beetje eigenwijs en ben nog steeds van mening dat de klimaatsverandering een niet te onderschatten rol speelt in dit gebeuren. Ik ben reeds lang genoeg met dit soort planten bezig om te beseffen dat het een en-en-en-en-en verhaal is.
Ik heb verschillende burseriana's in de verzameling en ook bij deze soort geldt hetzelfde als de andere Porphyrion dat de bloei wisselvallig kan zijn. Je hebt wellicht het artikel gelezen over mijn eigen cloon die ik in cultuur probeer te brengen? Ik verzamelde een viertal planten. De grootste heeft een aantal jaren goed gebloeid, maar de laatste twee seizoenen heeft hij het ook laten afweten. De drie overige kleinere planten bloeien nog steeds elk jaar goed, al zag ik ook al een terugval t.o.v. vorig jaar, maar het was dan ook een miserabel bloeiseizoen voor veel alpiene planten. Toch maak ik me sterk dat S. burseriana 'Mangart's Treasure' een goede cloon moet zijn. Dat is toch mijn bescheiden besluit na ruim 8 jaar opvolging van deze cloon die mijn meest productieve burseriana is tot nog toe. Maar het op tijd en stond verjongen van de plant, d.m.v. stek zal toch onontbeerlijk zijn voor een goede bloei.

Merci voor je reactie Frankie ! Uiteraard heb ik je artikel gelezen en ik ben  zeer blij deze vorm nu ook te mogen uitproberen  ;) Misschien moeten we toch eens iets proberen met voeding en /of bladvoeding ....Zoals ook Herman al een keer suggereerde. De getoonde plant ziet er ook zonder bloei mooi uit maar toch wil je graag de kers op de taart hebben ...Zonder de hele discussie opnieuw te willen oprakelen , en met alle sympathie voor de theorie van Bart ,maar de klimaatsverandering is inderdaad de grote oorzaak. Je mag ook niet vergeten dat de gemiddelde temperaturen waar Bart in zijn veel meer noordelijk gelegen tuin mee te maken heeft  volgens mij lager zijn dan bij ons .Hij woont bijna tegen Friesland  ;) Een factor die toch moet meespelen ? Nu goed , dat Saxifrag's misschien wel wat sneller moeten verjongd worden dan vroeger is zeker ook een goede tip en waarschijnlijk noodzakelijk. Ik zie bijvoorbeeld dat mijn 'Cumulus ' hier nu ondertussen  heel veel behoefte aan heeft . Al een groot kussen geworden maar de bloei geraakt er helemaal uit.Ik heb nu weer redelijk wat nieuwe Sax-en geprobeerd in een nieuw stukje tufsteen tuin met een andere ligging en positie. Wordt vervolgd ....