Iris pumila is een soort die het echt niet goed doet in ons klimaat. Ik heb zoveel klonen geprobeerd in de tuin, maar geen enkele doet het echt goed.
Op de steppelanden grens Oostenrijk/Hongarije staat ze momenteel met duizenden.
De vraag is dan hoe dit komt Frankie ...Ik heb vroeger wel eens pumila gehad in de tuin maar dat waren niet de echte botanische soorten maar cultivars ...De echte en botanische pumila heb ik hier niet denk ik ...Je hebt het over "steppelanden ' . Heeft het daar mee te maken ?
Ik weet niet of Luc S en Luc G deze in de collectie hebben ?
De cultivars met pumilabloed gaan inderdaad wel goed in de tuin, Kris.
Iris pumila heeft een enorm verspreidingsgebied en dat weet Luc S. eigenlijk beter dan ik, hij deed verschillende collecties op verschillende locaties. De vorm die hier groeit op de oostenrijks/hongaarse grens komt oorspronkelijk uit het oosten. Op eigen houtje is hij hier door de eeuwen heen verzeild geraakt via de hongaarse poesta. Hij bewoont hier een biotoop wat men hier steppegebied noemt. Je kan het biotoop goed vergelijken met onze kalkgraslanden. Veel van die typische soorten groeien hier ook. Hier heerst een continentaal klimaat met droge landlucht. En als ik zeg droog, dan bedoel ik ook echt droog. We zijn nu eind maart/begin april en de grond barst hier overal van de droogte. Deze winter viel hier nagenoeg geen neerslag en de temperaturen beginnen hier al aardig op te lopen, vandaag toch al even 28°c opgemeten. Dat is dus heel wat anders dan ons maritiem vochtig klimaat. Hier is overigens ook geen spoor van slakken te bekennen. Ze komen hier amper voor!
Een soort als Iris lutescens komt eveneens uit een vochtig, mediterraan zeeklimaat en die doet het dan overigens wel goed in onze tuinen.