Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 42276 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2024
« Reactie #1320 Gepost op: 17 november 2024, 22:28:13 »
Momenteel de hoofdbloei bij Crocus melantherus !

Amai, wat een weelde! Hebben die bollen zich zo gedeeld of heb je meerdere gekocht?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1321 Gepost op: 17 november 2024, 22:29:00 »
Nog enkele bloemen van Crocus laevigatus

Ik heb er ondertussen ook een heel regiment en het zijn toch waardevolle najaarsbloeiers!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #1322 Gepost op: 18 november 2024, 15:46:44 »
Prachtig Danny ! Heb je er niet aan gedacht om ze te bestuiven ?
Dank je Kris , ik denk daar eigenlijk zelden aan . Er zijn hier wel natuurlijke bestuivers aanwezig , ik heb al eigen melantherus zaden kunnen verzamelen in 2022 en 2023 . Ook de in december bloeiende laevigatussen geven ieder jaar wel zaden . De timing van bestuiving is waarschijnlijk belangrijk en is waarschijnlijk ook op het einde van de bloei , ik heb er eigenlijk geen ervaring mee ?

Ik denk er meestal ook niet aan Danny , maar ik zie hier toch niet al teveel bestuivers meer moet ik bekennen. Het weer moet volgens mij ook nog een beetje deftig zijn om de bestuiving te laten lukken.
Ik heb er mij vorige herfst mee bezig gehouden bij mathewii en ik mag zeggen   dat ik toch redelijk wat zaden had van goede kwaliteit. Het penseeltje hanteren was toen zeker geen slechte zaak .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1323 Gepost op: 18 november 2024, 15:49:07 »
Deze vorm van Crocus niveus  bloeit altijd vrij laat maar doet het vrij aardig , heb ze deze zomer herplant op 2 verschillende plaatsen . Dit is een eerste bloem . Let op de mooie gele bloemsteel .....
Crocus niveus vond ik al altijd een heel sierlijke, stevige bloem hebben Danny - dit is er eentje uit een bicolor collectie ten zuiden van Aeropoli in de Peloponnesos, helaas laat deze zijn twee kleuren hier minder zien.  Een volgende bloem (nog in knop - laatste foto) laat wel het beste (meer blauw?) verhopen al lijkt hij wat vervormd  ((--11.
@ Kris, benieuwd hoe het met jouw bicolor vondsten van vorig jaar ?
Wel Luc , die doen het voorlopig maar schoorvoetend en gaan niet bloeien volgens mij .Al blij dat ik terug beetje loof zie verschijnen . Hopelijk kunnen ze aansterken en volgend jaar beter voor de dag komen.
Toch iets te vroeg conclusie's getrokken ...gisteren toch 1 bloemknop bemerkt ...Of ze nog zal open komen met dit weer is maar zeer de vraag .
Top !  Heel erg benieuwd! ((11 ))(10

Veel meer dan dit kreeg ik mijn Crocus niveus bloem niet open ...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1324 Gepost op: 18 november 2024, 17:17:08 »

Mooie Crocus, wat denk jij Kris, was het lila beter zichtbaar vorig jaar in de natuur ?  Dit lijkt ook heel licht en vorig jaar liet je heel donkere exemplaren zien. ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1325 Gepost op: 18 november 2024, 19:28:22 »

Amai, wat een weelde! Hebben die bollen zich zo gedeeld of heb je meerdere gekocht?

Dank je , Frankie ! Ik had 3 bloeiende bollen gekocht in 2021 .   4 jaar later heb ik 9 bloeiende bollen door deling . Als ze het naar hun zin hebben vermeerderen ze wel aardig , vrij veel soorten doen het niet slecht in mijn mengsel in die vijvermandjes , maar natuurlijk ook niet alle species . Zo doet C. mathewii het een stuk minder en blijft een beetje terplaatse trappelen ...... 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1326 Gepost op: 18 november 2024, 19:29:08 »
Nog enkele bloemen van Crocus laevigatus

Ik heb er ondertussen ook een heel regiment en het zijn toch waardevolle najaarsbloeiers!

Jazeker Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1327 Gepost op: 18 november 2024, 19:35:50 »
Prachtig Danny ! Heb je er niet aan gedacht om ze te bestuiven ?
Dank je Kris , ik denk daar eigenlijk zelden aan . Er zijn hier wel natuurlijke bestuivers aanwezig , ik heb al eigen melantherus zaden kunnen verzamelen in 2022 en 2023 . Ook de in december bloeiende laevigatussen geven ieder jaar wel zaden . De timing van bestuiving is waarschijnlijk belangrijk en is waarschijnlijk ook op het einde van de bloei , ik heb er eigenlijk geen ervaring mee ?

Ik denk er meestal ook niet aan Danny , maar ik zie hier toch niet al teveel bestuivers meer moet ik bekennen. Het weer moet volgens mij ook nog een beetje deftig zijn om de bestuiving te laten lukken.
Ik heb er mij vorige herfst mee bezig gehouden bij mathewii en ik mag zeggen   dat ik toch redelijk wat zaden had van goede kwaliteit. Het penseeltje hanteren was toen zeker geen slechte zaak .

Leuk te horen , Kris ! Maar bij gebrek aan ervaring weet ik niet goed hoe je het moet aanpakken , hoe kan je zien wanneer het het juiste moment is ??
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1328 Gepost op: 19 november 2024, 08:24:13 »
Mooie Crocus, wat denk jij Kris, was het lila beter zichtbaar vorig jaar in de natuur ?  Dit lijkt ook heel licht en vorig jaar liet je heel donkere exemplaren zien. ((--11
Neen het lila is helaas  nauwelijks te zien Luc .Gisteren was het al te donker maar ik heb zonet nog eens de labels gecheckt en de bloeiende plant die ik hier toon heb ik niet verzameld als de zogenaamde tweekleurige vorm of als de lichtblauwe vorm . Die zullen hier dit jaar niet bloeien vrees ik . De getoonde plant komt wel uit diezelfde regio maar had ook in de natuur minder dat lichtblauwe .Ze groeien daar zoals je weet allemaal wel wat door mekaar. Toch ben ik ook overtuigd dat het blauwe/lila  bij ons minder zal aanwezig zijn in cultuur. Heeft allicht met licht intensiteit en/of bodem te maken denk ik.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1329 Gepost op: 19 november 2024, 08:30:15 »
Leuk te horen , Kris ! Maar bij gebrek aan ervaring weet ik niet goed hoe je het moet aanpakken , hoe kan je zien wanneer het het juiste moment is ??

Dat is altijd een beetje moeilijk Danny ....heb er ook niet zoveel ervaring mee. Toch niet bij dit soort planten. Deed het vroeger wel bij cactussen en succulenten. Ik doe het gewoonlijk op de tweede dag dat de bloemen open zijn maar of dit juist is weet ik ook niet zeker.Heeft wel tot gevolg dat je de bloemen wat beschadigd en dat je niet meer kunt genieten van de bloei...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1330 Gepost op: 19 november 2024, 08:32:18 »
Nog een laatste (dat vermoed ik toch alleszins )cartwrightianus ...Een lichtere vorm weliswaar..Ik zie ook dat de bloemblaadjes een beetje misvormd zijn  ))4 ))4

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1331 Gepost op: 19 november 2024, 19:20:21 »
Nog een laatste (dat vermoed ik toch alleszins )cartwrightianus ...Een lichtere vorm weliswaar..Ik zie ook dat de bloemblaadjes een beetje misvormd zijn  ))4 ))4

Das ook een knappe , Kris ! Die bloemblaadjes vind ik niet echt misvormd , zie je wel heel vaak .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #1332 Gepost op: 19 november 2024, 19:41:25 »
Vandaag tussen de buien door even de potten met voorjaarsbloeiers geïnspecteerd . Niet te geloven hoeveel neuzen er nu al komen piepen . Vooral nieuwigheden zijn altijd wat vroeger maar ook al een eerste nubigena en diverse gembosii vormen . Het ziet er naar uit dat ook dit jaar de bloei vroeg zal zijn ........

Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1333 Gepost op: 21 november 2024, 16:27:46 »
Een fenomeen dat ik vooral bij Crocus hadriaticus heb vastgesteld, planten die in knop komen en vervolgens a.h.w. 'verregenden'...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1334 Gepost op: 21 november 2024, 16:39:26 »
Dan had Crocus hatayensis daar hoegenaamd geen last van, zowel in pot (buiten) als in de tuin.