Dank voor de reacties, nu enkele ervaringen. Voor zaaien, grondsoort enzo is alle info per soort te vinden op de website van de American Penstemon Society. Maar België is het westen van de VS niet. Bij alle soorten geldt: veel zon en licht, genoeg water geven in de lente, en bescherming tegen de regen in de herfst en winter. Dan zijn er de verschillen tussen de alpiene (A) en niet-alpiene soorten. De alpiene moeten fris staan en liefst gelijkmatig licht vochtig worden gehouden (bijna onmogelijk in België), de niet-alpiene (NA) moeten warm en droog staan (maar toch af en toe eens flink water krijgen). Van degene die ik heb gekweekt vind ik zelf de volgende het mooist: Penstemon virens en Penstemon alamosensis.
Penstemon virens (A) is één van de gemakkelijkste en mooiste. Prachtige blauwe bloemen en een echte rotsplant. Zaaiopkomst was bij mij steevast 100 % (na stratificatie), geen uitval, verspenen is ook geen probleem. Maar niet alle planten zijn gewillige bloeiers. Eventueel de slechte bloeiers wegsmijten.
Penstemon alamosensis (NA) is moeilijker maar ook heel mooi. Prachtige oranjerode bloemen en mooi grijs blad. Zaaiopkomst was bij mij ook steevast 100 % bij 20°C geen stratificatie, maar sommige zaailingen vallen weg en na verspenen vallen er nog meer uit, ook is er verlies van volwassen planten door de hoge luchtvochtigheid in de herfst en winter. Maar er bleven er gelukkig ook over. Spijtig bloeiden mijn planten niet tegelijk, waardoor geen zaadvorming.