Auteur Topic: 't is hier fantastisch  (gelezen 51406 keer)

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #165 Gepost op: 11 december 2016, 11:45:42 »
Hallo Gerrit, in april van dit jaar ben ik er ook geweest en herken vele soorten. Wat betreft de Orchis laxiflora, deze heb ik ook gezien op het plateau tussen Spili en Gerakari. Er stroomt daar een beek door het gebied, vlak bij waar alle botanische reisorganisaties hun auto parkeren, bij die verlaten taverne. Het veld naast het beekje is wat vochtiger en daar staat een kleine populaties van O. laxiflora.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #166 Gepost op: 11 december 2016, 11:51:44 »
en van iets dichterbij

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #167 Gepost op: 11 december 2016, 11:55:31 »
heel leuk verhaal trouwens, brengt wer geode herinneringen boven en doet je weer verlangen naar het voorjaar.

Wat betreft Orchis colline, het schijnt dat er twee types voorkomen op Kreta, een vroege die al in februari bloeit en een type die later bloeit. Degene die in februari bloeit schijnt lichter van kleur te zijn.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #168 Gepost op: 11 december 2016, 17:44:23 »
Hallo Gerrit, in april van dit jaar ben ik er ook geweest en herken vele soorten. Wat betreft de Orchis laxiflora, deze heb ik ook gezien op het plateau tussen Spili en Gerakari. Er stroomt daar een beek door het gebied, vlak bij waar alle botanische reisorganisaties hun auto parkeren, bij die verlaten taverne. Het veld naast het beekje is wat vochtiger en daar staat een kleine populaties van O. laxiflora.

Hallo Joost,

Nog iemand die op orchideeën jacht gaat.

De taverne: Een vast punt voor iedereen die naar Spili gaat voor de orchideeën. Daar parkeer je de auto en je gaat naar de Toverberg. Maar toen wij er waren was de doorgang door de beek vrijwel niet mogelijk. Althans zo dacht mijn vrouw er over  -2(. Toen zijn we omgelopen en hebben dus de laxiflora gemist.  --13

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #169 Gepost op: 11 december 2016, 18:09:05 »
en van iets dichterbij

Werkelijk prachtige foto Joost.

Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #170 Gepost op: 11 december 2016, 18:35:46 »
Bedankt Gerrit, ik heb nog meer foto's maar dit is het reisverslag van Gerrit Roest.
Een aantal van mijn foto's zijn te zien op mijn flickr site: https://www.flickr.com/photos/bulbo1/albums/72157665192764944

En die "toverberg", ligt die achter de tavern of is dat een van de spilibumbs? De meeste orchideeën heb ik trouwens gevonden op de kleinere bergjes/heuvels rondom deze heuvels.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #171 Gepost op: 11 december 2016, 19:39:01 »

En die "toverberg", ligt die achter de tavern of is dat een van de spilibumbs? De meeste orchideeën heb ik trouwens gevonden op de kleinere bergjes/heuvels rondom deze heuvels.

De Toverberg is een verzinsel hoor. Ik hoorde dat van een Duitser: Der Zauberberg. naar analogie van het boek van Thomas Mann denk ik. Maar ik vond het zo'n mooie benaming. En natuurlijk Joost, de omgeving daar is een "Walhalla" voor orchideeën. Je kunt daar dagen rondstruinen en overal vind je ze. Ook heel leuke hybriden.


Joost Riksen

  • Rotsplantfanaat 2
  • Junior
  • **
  • Berichten: 139
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #172 Gepost op: 11 december 2016, 20:13:16 »
Een Walhalla voor orchideeën  en andere planten is het zeker. Inderdaad nog een hybride gevonden, van Ophrys bombyliflora met O. tenthredinifera.

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #173 Gepost op: 11 december 2016, 22:02:36 »
Een groepje van een 5 tal Ophrys waarvan ik denk dat het Ophrys cretensis is.
Ik weet het het is geen duidelijke foto maar het is al wat ik heb van deze plant (soort).
Foto's 2 en 3 zijn uitvergrotingen van het origineel.
Als ik ze nog verder uitvergroot wordt het niet beter, Ik had toen in ieder geval geen idee wat ik voor mijn lens had.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2016, 22:14:44 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #174 Gepost op: 11 december 2016, 22:05:29 »
Er "veel" van weten is wel erg veel gezegd Bert. En 'het "hoofdpijn dossier" ligt er ook nog steeds.

Hoofdpijndossier? Bedoel je de ondersoorten van Ophrys fusca? Voor de draad ermee.

Inderdaad O. Fusca en aanverwante articelen. Nog wat geduld.
Als jij niks in het V.R.V. rotsplantenforum geschreven had was de wereld voor mij wat O. fusca betreft een stuk eenvoudiger geweest!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #175 Gepost op: 11 december 2016, 22:29:53 »
Hallo Gerrit, in april van dit jaar ben ik er ook geweest en herken vele soorten. Wat betreft de Orchis laxiflora, deze heb ik ook gezien op het plateau tussen Spili en Gerakari. Er stroomt daar een beek door het gebied, vlak bij waar alle botanische reisorganisaties hun auto parkeren, bij die verlaten taverne. Het veld naast het beekje is wat vochtiger en daar staat een kleine populaties van O. laxiflora.

 Hallo Joost, Ik had dus wel verwacht dat er daar meer Orchis laxiflora groeien, wij zijn daar niet geweest.
Wel verderop aan dat weggetje want daar is het!!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #176 Gepost op: 11 december 2016, 22:33:39 »
heel leuk verhaal trouwens, brengt wer geode herinneringen boven en doet je weer verlangen naar het voorjaar.

Wat betreft Orchis colline, het schijnt dat er twee types voorkomen op Kreta, een vroege die al in februari bloeit en een type die later bloeit. Degene die in februari bloeit schijnt lichter van kleur te zijn.

Wij vonden Orchis collina in een behoorlijk aantal (foto's later), benieuwt of er iemand foto's heeft van die vroegbloeiende vorm.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #177 Gepost op: 11 december 2016, 22:34:48 »

En die "toverberg", ligt die achter de tavern of is dat een van de spilibumbs? De meeste orchideeën heb ik trouwens gevonden op de kleinere bergjes/heuvels rondom deze heuvels.

De Toverberg is een verzinsel hoor. Ik hoorde dat van een Duitser: Der Zauberberg. naar analogie van het boek van Thomas Mann denk ik. Maar ik vond het zo'n mooie benaming. En natuurlijk Joost, de omgeving daar is een "Walhalla" voor orchideeën. Je kunt daar dagen rondstruinen en overal vind je ze. Ook heel leuke hybriden.

Helemaal mee eens.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #178 Gepost op: 11 december 2016, 22:38:03 »
Ophrys tenthredinifera, waar ik denk dat het die soort is.
[ Gespecificeerde bijlage is niet beschikbaar ]
« Laatst bewerkt op: 11 december 2016, 22:57:16 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: 't is hier fantastisch
« Reactie #179 Gepost op: 11 december 2016, 22:49:17 »
nog 2 planten X 2 foto's
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland