Wat bedoel je Gerrit met: " dat had ik wel gedacht"?
Ik bedoel, dat ik dat had kunnen raden, omdat ik weet van jouw Calceolaria, een van mijn top-wens-planten-om-te kweken. Ik heb over dit geslacht een artikel geschreven in het blad van de NRV, maar dat kun je niet lezen, omdat je geen lid bent.
.Er komen nog geen worteltjes uit de afvoergaatjes dus 100% ben ik nog niet zeker? maar ze zien er nog steeds perfect uit .
Als je dat zo vertelt, ben ik ook nog niet zeker, of er wortels zijn. Je kunt natuurlijk voorzichtig de stek uit zijn potje halen. (eerst helemaal nat maken en dan op de kop in je hand, zodat de kluit in tact blijft) Meestal zie je dan wel of er een worteltje zit.
Maar LA, ik vind je wel ondernemend en dapper. Ik zou dat nooit gedurfd hebben. Stekjes afbreken van een C. uniflora (dat darwinnii mag je er wel aflaten hoor.) Ik denk dat jij de eerste zou zijn, die dit doet. Dat zou de opkweek van deze uiterst moeilijke en begeerlijke plant zeer vergemakkelijken. Ik hoop op succes.
nee,hoor Gerrit,het is een beproefde methode die echter bijna nooit word toegepast omdat het te arbeidsintensief is om commercieel interessant te genoeg te zijn.
Nou hebben wij gelukkig weinig te maken met commercieel,helemaal met zo'n liefhebbers plant als Calceolaris. Maar het pakken van 'ogen' uit de oksel van een plant werkt erg goed en doe ik
zelf nog regelmatig. Werkt bijvoorbeeld goed bij Habermonda,Ramonda e.d en gaat beter als bladstek. Deze methode kan je veel tijd besparen en is vooral handig als je nog weinig materiaal hebt van een bepaalde palnt of slechts kleine planten en je wilt als behoud wat achter de hand hebben.
Calceolaria's vroeger met wisselend succes gezaaid en de Darwinnii op deze manier een aantal jaren in de tuin kunnen handhaven. Nu Zwerven er nog steeds zaailingen rond van de gewone gele biflora. Wel net als lily-Anne zegt alleen in zand steken en iets vochtig houden,dek dit soort dingen vaak niet eens af omdat het 'ogen' zijn en dus in principe in een verder stadium zijn als gewone stekken die gesneden worden. Als je iets 'pelt' kun je soms het oog vlak boven de wortels van de moeder weghalen.
Even een foto'tje gemaakt van de calceolaria's die hier al vanaf begin 2000 rondzwerven. Is een klein geeltje en ik denk dat ze hier gekruist hebben. Je kunt ook zien hoe goed ze elk jaar weer bloeien.
ps. Gerrit als je nog calceolaria hebt?.......wil er best weer mee beginnen